Project aanmelden

Het bestuur van De Antoinette Metternich-Zandhuis Stichting heeft december 2021 het besluit genomen de laatste donaties te gaan uitdelen en eind maart 2022 de stichting op te heffen.
Met ingang van 30 maart 2022 is de stichting uitgeschreven uit het register van de KVK en wordt sindsdien door de Belastingdienst niet meer aangemerkt als ANBI-stichting. Per 14 april 2022 is ook de Triodos bankrekening opgeheven.

De AMZ-stichting in de afgelopen jaren.
In 2015, ruim een jaar na het overlijden van de naamgeefster van de Antoinette Metternich Zandhuis Stichting, onze tante Netty, konden wij van start gaan met het uitvoeren van haar laatste wil:
Financiële bijdragen leveren aan projecten ter ondersteuning van kansarme vrouwen en kinderen.

Haar missie was dat zij dankzij deze steun naar een basis en/of middelbare school zouden kunnen gaan en/of een beroepsopleiding zouden volgen, zodat zij in hun eigen levensonderhoud en vaak ook in dat van hun familieleden kunnen voorzien.
We steunden in die ruim zes jaren niet alleen in Nederland kansarme kinderen en jonge vrouwen, maar ook in o.a. Zuid Afrika, Kenya, Oeganda, Mali, Benin, Sri Lanka en Indonesië. Op verschillende plekken in die landen konden mede door onze financiële hulp (wees)kinderen naar school, omdat wij bijvoorbeeld de aanschaf van schooluniformen mogelijk maakten of het schoolgeld betaalden. Maar ook financierden wij in Kenya de aanleg van een regenwatertank, toiletten en een wasruimte bij een middelbare school, zodat meisjes ook tijdens hun menstruatie zich daar konden verzorgen en veilig naar school konden, wat anders niet mogelijk was.

Onze hulp ging in alle gevallen naar kleinschalige projecten waarbij het geld direct terecht kwam op de plaatsen waar het nodig was en gebruikt kon worden. Daar hoorden ook opleidingen voor verpleegsters en vroedvrouwen bij en zelfs financierden wij ten dele de opleiding van een Afrikaanse arts, een man, tot gynaecoloog. Goede (na)zorg voor met name jonge vrouwen is van levensbelang op dat continent, waar dikwijls (te) jonge meisjes zwanger worden, vaak door de bevalling ernstig verminkt raken en dan door de lichamelijke gevolgen uitgestoten worden door hun familie en gemeenschap.

Dat zijn maar enkele voorbeelden van wat wij in deze jaren hebben kunnen doen.
Bij alle aanvragen die wij kregen vroegen wij ons altijd af of de steun in dit speciale geval in de geest was van wat onze naamgeefster bedoeld had toen zij besloot in haar testament dit als goede doel op te nemen. Bovendien verzekerden wij ons ervan dat goed bewaakt werd dat het geld besteed werd aan het specifieke doel waarvoor het bestemd was.
Op onze website valt te zien wat we in de loop van de tijd nog meer hebben kunnen doen.

Onze website blijft vanaf mei 2022 met een enkele pagina in de lucht.
Vanaf die datum zijn we desgewenst nog bereikbaar via amz-stichting@outlook.com.

Update: 16 mei 2022